Strony Internetowe

9 rzeczy, które zabijają konwersje na Twojej stronie internetowej

W artykule zwrócimy uwagę na dziewięć fundamentalnych kwestii, o które musisz zadbać na swojej stronie internetowej, aby dobrze spełniała założone cele.

Jak pokazują badania Stanforda, aż 75% użytkowników przyznaje, że wygląd i funkcjonalność strony ma wpływ na ocenę wiarygodności danej firmy. Ponadto, aż 85% klientów przeszukuje sieć, aby porównać firmy i ich oferty przed podjęciem decyzji zakupowej.

Codziennie widzimy strony internetowe zbudowane na własną rękę przez właścicieli małych firm, którzy chcą w ten sposób zaoszczędzić pieniądze. Natrafiamy też na firmy, które przez wiele lat funkcjonowania zdążyły zbudować własną renomę i uważają odświeżenie wizerunku w internecie za zbędny koszt.

Faktem jest jednak, że brak inwestycji w wizerunek to bardzo duży hamulec dla rozwoju biznesu. Jakość strony wpływa na ogólny odbiór całej firmy przez potencjalnych klientów. Jeżeli Twoja strona jest niefunkcjonalna, przestarzała, a jej treść nie jest dopasowana do grupy odbiorców, to Twój biznes codziennie traci klientów.

Poniżej przedstawiamy dziewięć rzeczy, które musisz doprowadzić do porządku, aby Twoja strona skutecznie zamieniała odwiedzających w nowych klientów.

Aspekty techniczne:

1. Responsywność

Responsywność (RWD – Responsive Web Design) – to technika projektowania stron w taki sposób, aby jej układ samoczynnie dostosowywał się do wielkości ekranu.

W czasach, gdzie ponad 55% całego ruchu w internecie pochodzi ze smartfonów, zadbanie o ten aspekt jest obowiązkowe.

Jeżeli Twoja strona wciąż wyświetla się jak ta na poniższym obrazku, to… gratulujemy wielu lat prowadzenia działalności! :)

Należy nadmienić, że czasem samo sprawienie, że elementy strony wyświetlają się prawidłowo na smartfonach, to nie wszystko. Podczas projektowania stron www bierzemy pod uwagę szablony zachowań użytkowników i często modyfikujemy elementy lub zupełnie usuwamy je w wersji mobilnej.

2. Szybkość

Przyczyn wolnego ładowania się strony internetowej może być wiele. W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na wielkość obrazków i plików wideo, które bardzo często mają największy wpływ na szybkość strony.

Poniższy wykres pokazuje, jak zwiększa się szansa zamknięcia strony przez użytkowników wraz ze wzrostem czasu jej ładowania.

Szybka strona internetowa to już nie tylko komfort użytkownika, ale również czynnik rankingujący w wyszukiwarce Google. Oznacza to, że jeżeli strona jest wolna, to Google może obniżyć jej pozycję w wynikach wyszukiwania.

Użyteczność i design:

3. Problemy z nawigacją

Nawigacja jest niezwykle ważnym elementem każdej strony internetowej. Poprawne grupowanie linków i ich nazewnictwo pozwala użytkownikom na szybkie odnajdywanie interesujących ich treści.

Przykład złej nawigacji (pzrugby.pl)
Przykład dobrej nawigacji (scottishrugby.org)

Jest to też obszar, w którym można popełnić bardzo dużo błędów, takich jak:

  • umieszczanie w menu zbyt wielu linków – w menu głównym powinny znaleźć się tylko najważniejsze linki. Dobrą koncepcją jest nieprzekraczanie siedmiu elementów w menu, a ma to związek z możliwościami naszego mózgu, który średnio jest w stanie zapamiętać właśnie siedem elementów jednocześnie;
  • wymyślne lub nielogiczne nazewnictwo linków – linki powinny jasno opisywać, czego możemy się spodziewać po ich kliknięciu;
  • brak odpowiedniego grupowania podstron, kategorii oraz produktów – brak grupowania linków sprawi, że użytkownicy będą mieli problem z odnalezieniem interesujących ich treści;
  • ukrywanie linków pod ikonką na dużych ekranach – ukrywanie linków pod tzw. burgerem to zmuszanie użytkowników, by wykonali dodatkowe kliknięcie, więc lepiej tego unikać. Warto również wziąć pod uwagę, że niektórzy użytkownicy internetu (głównie starsi) mogą nie odgadnąć, jak działa tego typu menu;
Przykład ukrywanie linków pod ikonką
  • zła kolejność linków – w języku polskim czytamy od lewej do prawej, zatem warto umieścić najważniejsze linki z lewej strony. Wyjątkiem jest przycisk „KONTAKT”, którego użytkownicy najczęściej intuicyjnie szukają w prawym górnym rogu.

4. Hierarchia informacji

O hierarchii informacji mówimy wtedy, gdy niektóre elementy wyróżniają się bardziej od innych. Wzrok użytkownika w pierwszej kolejności zostanie skierowany na elementy najbardziej kontrastujące ze względu na wielkość, kolor czy np. teksturę.

Poprawnie zaprojektowana hierarchia spełnia bardzo ważne funkcje, bo pozwala użytkownikom na łatwe odnajdywanie interesujących ich treści i szybkie zrozumienie, czego dotyczy przeglądana witryna.

Jest to również istotne narzędzie z perspektywy biznesu, ponieważ za pomocą hierarchii możemy zaprojektować to, jak użytkownicy będą przeglądać naszą stronę i z którymi elementami zapoznają się w pierwszej kolejności.

Heatmapa pokazująca, na których elementach użytkownicy skupiali swoją uwagę

Nieprawidłowa hierarchia informacji znacznie utrudnia użytkownikom nawigowanie po stronie. Brak dywersyfikacji elementów sprawia, że użytkownicy przeglądają naszą stronę losowo i z niepewnością, a co za tym idzie – rzadziej realizują cele witryny.

Przykład złej hierarchii informacji
Przykład dobrej hierarchii informacji

5. Brak wezwania do działania (CTA – Call To Action)

Call To Action to najczęściej przyciski lub linki tekstowe, które mają nakłonić użytkowników do podjęcia pożądanej przez nas akcji, np. wysłanie wiadomości, wejście w portfolio, zapis do newslettera.

Przykład dobrego wezwania do działania

Wezwanie do działania jest ważne nie tylko dla naszej firmy i zwiększenia liczby konwersji, ale również dlatego, że klienci bardzo często polegają na tego typu wskazówkach. Po przeczytaniu tekstu lub zapoznaniu się ze stroną oczekują, że powiesz im, jaki jest kolejny krok.

6. Bezużyteczna treść

Czytanie w internecie znaczenie różni się od czytania np. gazet czy książek. Ludzie w internecie skanują tekst, czytają po jednym zdaniu i przeskakują oczami do kolejnych części. Dlatego istotne jest dzielenie dłuższych treści na mniejsze fragmenty oraz stosowanie nagłówków, dzięki czemu możemy znacznie ułatwić życie użytkownikom.

Ważne jest również pozbycie się treści, które nic nie wnoszą, a odciągają uwagę od głównych wartości, które daje Twoja firma.

Przykład strony głównej jednej z agencji

„Jesteśmy prężnie działającą firmą z wieloletnim doświadczeniem. Obsługujemy zarówno małe, jak i duże firmy. Projekty dopasowujemy do potrzeb i możliwości zlecającego”.

Powyższy tekst wygląda znajomo? Z pewnością! Bliźniacze teksty można znaleźć na większości stron firmowych. Jest to uniwersalny szablon, który tak naprawdę nie mówi o firmie nic wyjątkowego. Jeszcze gorzej, gdy tego typu treści widnieją na stronach agencji „kreatywnych”.

Dobrze przygotowane treści to element, którego nie można pominąć w przypadku profesjonalnego projektu. Pozbądź się sztampowych fraz, mów językiem korzyści i wyróżnij swoją firmę.

7. Brak negatywnych przestrzeni (white space)

White space to po prostu przestrzeń wolna od elementów, którą można porównać do ciszy w muzyce. Muzyka bez momentów ciszy jest nieustrukturyzowana i trudna do przetworzenia.

Negatywna przestrzeń ma wiele zastosowań w projektowaniu, a możemy tutaj wyróżnić np. grupowanie elementów, skupianie wzroku użytkowników na kluczowych elementach strony czy po prostu lepszą estetykę.

Przykład wykorzystanie white space


Content:

8. Nieprzestrzeganie zasad typografii

O znaczeniu typografii w projektowaniu stron napisano wiele książek. Jest to temat niezwykle istotny i tak naprawdę dość trudny do ogarnięcia.

Już sam krój pisma przekazuje duży ładunek informacji na temat Twojej firmy. Jest to jednak wierzchołek góry lodowej, a na poprawne stosowanie typografii składa się o wiele więcej czynników. Poniżej kilka wskazówek, które warto zastosować, aby tekst na stronie wyglądał profesjonalnie:

  • Nie używaj więcej niż dwóch fontów – w 80% przypadków wystarczy Ci jeden. Zbyt duża liczba krojów sprawia, że design wygląda niechlujnie;
  • Używaj standardowych fontów – zbyt oryginalne kroje mogą rozpraszać użytkowników i utrudniać im czytanie treści Twojej strony;
  • Pamiętaj o hierarchii – nagłówki wyższego rzędu powinny być większe od tekstu paragrafów;
  • Nie używaj zbyt małych tekstów – nie używaj fontu mniejszego niż 16 px;
  • Zadbaj o dobry kontrast tekstu z tłem – pamiętaj, że to, co na Twoim ekranie wydaje się dobrze widoczne, może takie nie być na starszych ekranach. Weź pod uwagę również możliwości Twojej grupy docelowej;
  • Nie przekraczaj 60 znaków w jednym wierszu – zbyt szerokie paragrafy czyta się znacznie trudniej.
Przykład złego zastosowania typografii


9. Zdjęcia i grafiki, które nie pomagają

Zdjęcia i grafiki to integralna część stron internetowych. Obrazy mogą szybko przekazać złożone myśli bez konieczności czytania tekstu. Wiele firm w niewytłumaczalny sposób używa nieistotnych obrazów lub obrazów o niskiej jakości.

Zadbaj o to, aby zdjęcia miały bezpośredni związek z tym, co chcesz zakomunikować. Unikaj zdjęć ze stocka, zainwestuj w profesjonalną sesję.

Podsumowanie:

W artykule przedstawiliśmy kilka podstaw, o które musisz zadbać, aby Twoja strona była bardziej profesjonalna. Czy to wyczerpuje temat? Niestety nie, a kwestii, na które musisz zwrócić uwagę, jest o wiele więcej. :)

Choć projektowanie stron nie jest fizyką kwantową, to bez solidnych fundamentów nie uda się stworzyć strony, która wzbudzi zaufanie i będzie generować napływ nowych klientów.

Niech strona Twojej firmy nie będzie kolejnym internetowym potworkiem. Zadbaj o wizerunek i nie hamuj swojego biznesu!



do zobaczenia

w kosmosie

Choć jesteśmy trochę nie z tej ziemi, mówimy ludzkim głosem.

Skontaktuj się z nami i porozmawiajmy o naszej wspólnej misji kosmicznej w marketingowym wymiarze.

kontakt